Etusivu » Digitalisaatio » Ohjelmistorobotti on inspiroiva työkaveri
Sponsoroitu

Keva ennustaa, että kolmasosa kuntien ja valtion työntekijöistä tulee jäämään eläkkeelle vuoteen 2029 mennessä. Kuntatyönantajilla on vaikeuksia rekrytoida tilalle osaavia ihmisiä.

– Kunnan ydintehtävä on tuottaa palveluita kuntalaisille: opettaja opettaa ja lääkäri hoitaa ihmisiä. Kuitenkin jopa puolet huippuammattilaisten työajasta menee erilaisiin hallinnollisiin rutiineihin, jotka olisi erittäin helppo ulkoistaa virtuaaliselle assistentille eli ohjelmistorobotille, sanoo MOST Digital Oy:n toimitusjohtaja Olli Ainasvuori.

Hyvä esimerkki robotin ennakkoluulottomasta käytöstä on Rauman kaupunki, jossa Helmi-hankkeen osana toteutettava tekoälyavusteinen robotti soittaa kaupunginjohtajan äänellä jopa 18 000 puhelua tunnissa kysellen ideoita kaupungin kehittämiseksi.

Tehokkuutta ja työtyytyväisyyttä

Investoiminen robotiikkaan on aina investointi myös työhyvinvointiin.

– Virtuaalinen robotti tulee ihmisen rinnalle samaan tiimiin käsittelemään tietoa ja sähköistä aineistoa. Työtyytyväisyydellä on suora vaikutus toiminnan laatuun ja tuottavuuteen, MOST Digital Oy:n myynti- ja markkinointijohtaja Tuomas Asikainen sanoo.

Ohjelmistorobotin voi hankkia usealla tavalla: pelkkään teknologiaan panostamisesta robotiikan hankkimiseen palveluna (RaaS). Kunnat voivat hakea valtionavustusta kuntien toimintatapoja ja palveluprosesseja uudistaviin digitalisaatiohankkeisiin.

– Robotisointi alkoi kuntien palvelukeskuksista ja isommista kaupungeista. 11 kunnan Kurob ja 16 kunnan Helmi-hanke ovat mahdollistaneet kaikenkokoisten kuntien mukaan lähtemisen. Me olemme olleet mukana kuntarobottihankkeissa toteuttajana jo vuodesta 2016, Ainasvuori kertoo.

Kunnille ja kaupungeille tuotteistettu palvelu

MOST Digital Oy:n ohjelmistorobotiikan käyttöönotto on nopeaa ja edullista. Kuntien yhteishankkeiden tuloksena on valmiina jo useita aihioita, joita kunta voi lähteä suoraan soveltamaan.

– Kun lähdetään toteuttamaan digiratkaisuja, ei saa olla oikoteitä. Myös pienet ja ketterät järjestelmät on tehtävä ammattitaitoisesti. Jos organisaatio lähtee itse rakentamaan robottisovellusta, on muistettava huomioida tietoturvan ja henkilötietojen käsittelyn vaatimukset, luvitukset, salasanahallinta ja niin edelleen. Meillä on valmiiksi tuotteistettu palvelu, joka ottaa nämä huomioon, Olli Ainasvuori sanoo.

– Automaation paradoksi: Mitä tehokkaammin järjestelmä on automatisoitu, sitä tärkeämpää on ihmisen osallistuminen. Ihminen siis tekee aiempaa vähemmän, mutta vaikuttaa tulokseen entistä enemmän. Rutiineista siirrytään yhä enemmän toiminnan kehittämiseen, summaa Tuomas Asikainen.

Mietitkö, miten teillä voitaisiin lisätä työtyytyväisyyttä ja hyödyntää tehokasta työkaveria? Tilaa Ohjelmistorobotiikkaopas.

Haastattelun antoi MOST Digital Oy:n toimitusjohtaja Olli Ainasvuori.

Next article