Skip to main content
Etusivu » Toimitilat ja työ » Laahaako tilojen käyttöaste harmillisen matalalla?
Sponsoroitu

Pasi Nurmela

toimitusjohtaja, Seniortek Oy

Monet tilat seisovat tyhjillään tai ovat vain osa-aikaisesti käytössä, jolloin ne eivät tuota riittäviä europuroja kiinteiden kulujen kattamiseksi. Miten tilojen käyttöastetta voisi nostaa tehokkaasti?

– Tilojen vuokraaminen ja käyttömaksujen kerääminen useiden eri palvelutuottajien avulla voi olla niin kallista ja hankalaa, ettei se ole järkevää, Seniortekin toimitusjohtaja Pasi Nurmela sanoo.
Tilat eivät kuitenkaan ole kannattavia investointeja, jos niitä ei käytetä.

– Käyttöaste pitää saada nostettua edullisesti, mutta samaan aikaan tilojen varaamisen ja käyttämisen pitää olla niin sujuvaa, että asiakkaat haluavat tulla yhä uudelleen. e-Tilat vastaa näihin kumpaankin tarpeeseen.

e-Tilat -palveluun voi liittää kaikki haluamansa tilat, sisällä ja ulkona

Seniortek on kiinnittänyt erityistä huomiota e-Tilat -palvelun käyttäjäystävällisyyteen.

– Varauksen yhteydessä käyttäjä valitsee, haluaako hän mobiilitunnisteen kännykkäänsä vai avauskoodin sähköpostilla. Nuorin käyttäjä on 5-vuotias ja eräs 80-vuotias herra kertoi opettavansa mielellään uusia käyttäjiä.
Jotkut kiinteistönomistajat listaavat kaikki tilansa e-Tilat –palveluun kerralla ja osa lisää tiloja vähitellen.

– Jos tiloilla on sekä sisäisiä että ulkoisia käyttäjiä, varauksia voi ohjata kellonaikojen lisäksi käyttäjätunnuksen statuksen mukaan. Kaikkien tilojen ei siis tarvitse olla aina kaikkien varattavissa.

Yleisimpiä varattavia tiloja ovat kuntien neuvotteluhuoneet, vierasvenesatamien venepaikat, kuntosalit, tenniskentät sekä avantouintipaikat, mutta e-Tilat voi aivan hyvin olla myös esimerkiksi kaupunginosan taloyhtiöiden yhteinen alusta, josta voi varata saunan, pesutupavuoron tai pop-upeille liiketiloja.

Esimerkiksi Vaala on lisännyt e-Tilat -järjestelmään kunnan kaikki vierasvenepaikat.

– Kun venepaikan voi varata etukäteen, reittisuunnitelmien tekeminen isommallakin porukalla helpottuu huomattavasti. Silloin on kiva viipyä satamassa pidempäänkin ja kun palvelut toimivat, on tuttuun paikkaan mukava tulla ensi kesänä uudelleen.

Taloudellisten tavoitteiden lisäksi e-Tilat voi tukea myös kiinteistönomistajan sosiaalisia tavoitteita.

– Esimerkiksi eräässä kunnassa annettiin e-Tilan kautta lukiolaisille ilmainen kuntosalikäynti hyppytunnin ajaksi. Oppilaat tulivat salilta takaisin kouluun ja lintsaaminen väheni.


Seuraa tilojen käyttöä, kerää eurot talteen ja tarjoa lisäpalveluita

Esimerkiksi Sodankylän kunnan kuntosali on tuottanut jo lähes 5000 euroa enemmän kuin edellisenä vuonna, koska sen käyttöaste on noussut reippaasti.

– Kiinteistönomistajalle e-Tilat kustannustehokas resurssi, koska kenenkään ei tarvitse luovuttaa avaimia eikä kirjanpitäjälle tarvitse maksaa laskutuslisiä. Näin tilojen hintatason saa pidettyä käyttäjille inhimillisenä.

Myös tilojen ylläpitokulut voivat laskea.

– Järjestelmä voi lähettää siivoojalle ja huollolle automaattiset käyntikutsut aina kun tiloja on käytetty tietty määrä. Näin hiljaisempina aikoina ei siivota turhaan ja toisaalta tilaa on aina miellyttävä käyttää.

Lisäksi e-Tilat on uusi myyntikanava paikallisille palveluille.

– Kokouksia järjestävät ovat tykänneet tilata e-Tilat -palvelun kautta catering-tarjoilut, mutta esimerkiksi kunnan tiloissa kyse voi olla myös tarvittavista AV-välineistä. Oikeastaan vain mielikuvitus on rajana, miten tilojen käyttöä voi kehittää lisäpalveluiden avulla. Tärkeintä on asettaa tavoitteet ja avata tilat varattaviksi, jotta uusia mahdollisuuksia ja kassavirtaa voi syntyä, Nurmela korostaa.

Ota yhteyttä: 045 7731 1950[email protected] tai lue lisää verkkosivuiltamme.

Haluatko nostaa tilojesi käyttöastetta kotimaisella e-Tilat -palvelulla?

Next article