Skip to main content
Etusivu » Digitalisaatio » Validoitu tieto tuo varmuutta päätöksiin
Sponsoroitu

Jokainen julkinen hankinta on päätös, joka näkyy veronmaksajien arjessa palveluina, infrastruktuurina ja turvallisuutena. Tilaajavastuulaki edellyttää, että myös kunnat, kaupungit, hyvinvointialueet ja liikelaitokset varmistavat kumppaneidensa täyttävän lakisääteiset vaatimukset. Vastuullinen julkinen päätöksenteko edellyttää kumppaneilta läpinäkyvyyttä, eettistä kestävyyttä ja sitoutumista yhteisiin pelisääntöihin.

– Ajantasainen tieto yritysten vastuuhenkilöistä, taloudellisesta tilanteesta ja sidonnaisuuksista mahdollistaa riskien tunnistamisen jo ennen sopimusten solmimista. Se on konkreettinen keino suojata yhteisiä varoja ja ennaltaehkäistä hankinnan aikaisia häiriöitä. Mutta sopimushetkellä tehty tietojen tarkastus ei riitä – tietojen on oltava ajan tasalla koko hankinnan elinkaaren ajan, muistuttaa Vastuu Groupin kaupallinen johtaja Aleksi Hellman.

– Toimittajan maksuvaikeudet, juridiset ongelmat tai yhteydet pakotelistattuihin toimijoihin voivat aiheuttaa projektin viivästymisen tai keskeytymisen, tai pahimmillaan vaarantaa esimerkiksi vesihuollon tai koulurakennuksen turvallisuuden. Kun toimittajat on valittu huolellisesti ja tunnetaan taustat, virheiden sekä taloudellisten ja mainehaittojen riski pienenee. Tilaajavastuu on vain yksi näkökulma, hankintaprosessiin liittyy lukuisia muita vaiheita, joissa oikea tieto oikeaan aikaan on ratkaisevaa. Mutta se vaatii aktiivista toimittajatietojen muutosten seurantaa, jatkaa Vastuu Groupin tuotehallintajohtaja Johanna Kupsu.

Hallittu hankinta perustuu todennettuun tietoon

Uudistettu Luotettava Kumppani® -palvelu tarjoaa kattavan kokonaiskuvan yrityksen taustoista. Tilaajavastuulain vaatimien tietojen lisäksi palvelu sisältää tiedot omistajista, vastuuhenkilöistä ja tosiasiallisista edunsaajista, pakoteseulonnat, taloustiedot kuten maksuhäiriöt ja konkurssiriskin, sekä kytkökset muihin yrityksiin.

– Päätöksenteko nopeutuu, kun hankinnat perustuvat laajasti varmennettuun ja ajantasaiseen tietoon. Valvoja-palvelu pienentää riskejä entisestään seuraamalla automaattisesti yritysten taustatietojen muutoksia ja hälyttämällä esimerkiksi maksuhäiriöistä tai vastuuhenkilövaihdoksista. Tämä mahdollistaa nopean reagoinnin ja ehkäisee tilanteet, joissa yhteistyö jatkuisi epäluotettavan toimijan kanssa. Samalla palvelu keventää tilaajavastuulain edellyttämää hallinnollista työtä, sillä tiedot päivittyvät automaattisesti, ilman manuaalista tarkistusta, Hellman kertoo.

Kaikki kerätty data analysoidaan ja arvioidaan, ovatko yrityksen tiedot erinomaisella tasolla, edellyttävätkö ne lisäselvityksiä tai viittaavatko ne piileviin riskeihin. Samalla tarkastetaan, onko työnantajavelvollisuudet hoidettu asianmukaisesti. Tämä tuo kaikki toimijat samalle viivalle ja ehkäisee kyseenalaisen kilpailuedun syntymistä esimerkiksi tilanteissa, joissa verovelvoitteita ei ole hoidettu asianmukaisesti. Ajantasainen raportointi hyödyttää myös palveluntuottajaa, joka saa mahdollisuuden kehittää omaa toimintaansa ja varmistaa luotettavuutensa yhteistyökumppanina.

Luotettava Kumppani® -palvelu

• Antaa kattavan kuvan potentiaalisten kumppaneiden taustoista.
• Auttaa hallitsemaan pitkiä hankintaketjuja.
• Tukee riskienhallintaa ja ennakointia tarjoamalla ajantasaista tietoa kumppaneiden velvoitteiden hoitamisesta.

Näin teollisuusalan yritykset hyötyvät Luotettava Kumppani -palvelusta

Lue miten hankintoihin liittyvä hallinnollinen työ kevenee ja resursseja voidaan kohdistaa olennaiseen!

Next article