Skip to main content
Etusivu » Tulevaisuuden koulu » Digitaalinen oppiminen kaipaa lisää laadukkaita sisältöjä
Digitaaliset ratkaisut

Digitaalinen oppiminen kaipaa lisää laadukkaita sisältöjä

Laitteiston ja laadukkaan sisällön lisäksi teknologian tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää resursointia koulutukseen. Kuva: Unsplash

Teknologia on tuonut uusia mahdollisuuksia opettamiseen ja oppimiseen, mutta vielä nykyisellään varsinaisia oppisisältöjä kulutetaan digitaalisesti vähän. Oppimisympäristöjen kehittämiseen tarvitaan resursseja ja yhteistyötä.

Digitaalisten oppimistuotteiden laadunvarmistukseen erikoistuneen Kokoa Agency Oy:n perustaja Olli Vallo uskoo digitaalisen läpimurron kouluissa olevan vasta tuloillaan.

– Teknologiaa hyödynnetään nykyisin enimmäkseen luovissa aineissa, kuten videoprojekteissa ja musiikin tekemisessä. Seuraava askel on digitalisaation mahdollistaman interaktiivisuuden jalkauttaminen myös muihin oppiaineisiin. Tarkoituksenmukaisesti käytettynä teknologia tukee todella hyvin kokemuksellista oppimista. Silti yhä edelleen useimpia oppiaineita opiskellaan printtikirjoista, Vallo toteaa.

Teknologian laajamittaisempi hyödyntäminen edellyttää sisältöpuolen kehittymistä.

Teknologian tulisi helpottaa opettajan työtä ja parantaa oppilaiden oppimista. Vielä nykyisellään digitaalinen oppiminen luo opettajien näkökulmasta paljon haasteita. Halvat tabletit ja läppärit ovat ratkaisseet laiteongelman ja nettiyhteydet toimivat, mutta laadukkaan sisällön löytäminen ja arvioiminen on työlästä ja vaikeaa.

– Validin ja pedagogisesti pätevän digitaalisen sisällön kehittämiseen ja tuottamiseen tarvitaan hyvää päätöksentekoa kunnilta ja kouluilta. Laitteiston ja laadukkaan sisällön lisäksi teknologian tarkoituksenmukainen käyttö edellyttää resursointia koulutukseen. Uuteen siirtyminen kysyy rahaa, mutta satsaukset yleensä maksavat itsensä takaisin, kun tehokkuus lisääntyy, Vallo muistuttaa.

Yhteistyössä kehitettyä personoitua oppimista

Vallon mukaan juuri nyt opetusteknologian kehitystrendejä ovat teknologia- ja ohjelmointitaitojen opettamiseen tarkoitetut elektroniset rakentelusarjat sekä yksilöllisen oppimisen edistäminen.

Elekronisten rakentelusarjojen avulla voi luoda hienoja oppimisprojekteja. Personoitu oppiminen puolestaan on ollut iso juttu jo jonkin aikaa. Digitaalinen oppiminen ja siihen liittyvät ratkaisut voivat tarjota oppijalle personoidun oppimispolun, joka huomioi oppijan taitotason ja taustan. Tällöin sovellus mukautuu käyttäjän tarpeisiin, tarjoten oikeanlaisia haasteita.

Vallo korostaa moniammatillisen yhteistyön merkitystä digitaalisten oppisisältöjen kehittämisessä.

– Mitä ikinä digitaalisen oppimisen edistämiseksi tehdään, se tulisi tehdä yhdessä käyttäjien kanssa.

Startupeissa on havaittu, että kehitystyö yhdessä opettajien ja oppilaiden kanssa on korvaamattoman tärkeää. Yhteiskehittäminen onkin globaalisti nouseva trendi opetusteknologia-alalla, Vallo päättää.

Next article