Kari Lappalainen
ylitarkastaja, Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA
Toimiva ja turvallinen latausinfra nostaa merkittävästi taloyhtiön asuntojen arvoa.
Autokanta sähköistyy vauhdilla, ja siirtymä ladattaviin autoihin tapahtuu jopa ennakkoarvioita nopeammin. Tämä tarkoittaa, että latausverkostoa pitää ja kannattaa rakentaa lisää. Sähköautojen latauspisteitä rakennetaankin nyt työpaikkojen, huoltoasemien ja kauppojen parkkitilojen lisäksi nopealla tahdilla myös taloyhtiöihin.
– Edessä oleva liikenteen sähköistyminen on sekä valtiollisten toimijoiden että ajoneuvoteollisuuden vastaus päästövähennyspakkoon, ylitarkastaja Kari Lappalainen Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:sta sanoo.
Lappalaisen mukaan sähköautojen latauspaikat nostavat taloyhtiön arvoa merkittävästi.
– Sähköautojen latausinfra kestää käytössä 30–50 vuotta, joten se on kannattava investointi pitkälle tulevaisuuteen.
Sähköautojen latausinfra-avustukseen muutoksia
Lappalainen kertoo uudistuksista, joita asuntojen parkkipaikkojen sähköautojen latausinfra-avustuksiin tuli vuoden 2022 alussa. Tätä nykyä esimerkiksi rahallista avustusta voivat saada myös alle viiden autopaikan taloyhtiöt.
– Avustusprosentti on nyt kaikissa tapauksissa 35%. Avustuslaskennassa kulut huomioidaan enintään 4 000 euroon asti per latausvalmius.
Autopaikoille johtavalle sähkönjohtimelle asetettiin tekninen vaatimus, ja sen minimitehonkesto on nyt 11 kilowattia. Myös latauslaitteen tulee tarvittaessa pystyä 11 kilowatin lataustehoon.
– Avustuksen piiriin kuuluvat ne latauslaitteet, jotka tulevat taloyhtiön omistukseen ja jotka on varustettu tyypin 2 koskettimella, Lappalainen sanoo.
Lappalaisen mukaan hankkeet voidaan myös jaksottaa, kunhan latausvalmiuksia on vähintään viisi per toteutuskerta.
– Jos taloyhtiöllä on alle viisi autopaikkaa, avustusta myönnetään, mikäli latausinfra tehdään kerralla kaikille autopaikoille.