Etusivu » Toimitilat ja työ » Laadukas siivous ylläpitää kiinteistön arvoa
Toimitilat

Laadukas siivous ylläpitää kiinteistön arvoa

Toimitilojen siisteys vaikuttaa mielikuviin ja brändiin; siivous on osa asiakaskokemusta ja tunnelmaa. Kuva: Getty Images

Siivous on tärkeä osa kiinteistön arvoa ja terveysturvallisuuttakin. Se kuitenkin muuttuu vuosi vuodelta yhtä teknisemmäksi ja vaikeammaksi, koska vaihtelu pintamateriaaleissa ja siivousaineiden kemiassa kasvaa.

– Siivousaineet ovat nykyisin hyvin tiivistettyjä: esimerkiksi viiteen litraan vettä saattaa riittää vain 2 millilitraa pesuainetta. Tätä maallikon voi olla vaikea hyväksyä, koska aineet kotisiivouksessa eivät ole yhtä tiivistettyjä, puhtaanapidon lehtori Leila Kakko Tampereen ammattikorkeakoulusta sanoo.

Siivouksen ammattilainen tuntee käyttämänsä siivousaineet ja annostelee ne oikein.

– Kiinteistön arvo säilyy vain pitämällä siitä huolta oikein. Silti monissa taloyhtiöissä siivous hoidetaan talkoina. Päätöksiä tehdessä ja kustannuksia pohtiessa on hyvä ottaa huomioon korvausvelvollisuus, joka ostopalvelun tuottajalla on. Talkoolaisella sitä ei ole, Kakko jatkaa.

Puhtaus on olennainen osa terveyttä ja turvallisuutta

Siivous on viihtyvyyttä, terveysturvallisuutta ja terveyttä. Siivous on osa parempaa sisäilmaa ja työhyvinvointia. Se vaikuttaa myös mielikuviin ja brändiin; siivous on osa asiakaskokemusta ja tunnelmaa.

– Työpaikoilla ja kiinteistöissä aulat, vessat, kokoustilat ovat tärkeitä. Suomessa siisteys on osa vieraanvaraisuutta, Kakko kuvailee.

Koronan myötä monilla työpaikoilla lisättiin siivouskertoja ainakin keittiössä ja vessoissa.

– Kaikissa tiloissa on hyvä ottaa huomioon siivoojan työ: kuinka siivottava tila on? Onko lattioilla johtoja ja mahtuuko pöytien väleissä siivoamaan? Onko pöydillä isoja paperikasoja? On myös hyvä määritellä, kenelle tietoteknisten laitteiden puhtaanapito kuuluu. Yleensä siivoojat eivät saa koskea niihin, Kakko kertoo.

Voiko pienyrittäjä olla hyvä kumppani?

Siivousalalla on paljon suuryrityksiä, joilla on merkittävät resurssit. Mutta entä jos haluaa persoonallisempaa ja joustavampaa palvelua? Kannattaisiko valita pienyrittäjä?

– Yrittäjällä on itsellään enemmän pelissä, siksi palvelu saattaa olla parempaa ja yksilöllisempää. Aina löytyy myös vastuunkantaja ja asioista sopiminen on ripeämpää. Pienyrittäjien ketjuilla on yhteiskäytössä siivouskoneita, jolloin ero suuryrityksiin kaventuu, Kakko vertailee.

Aina kannattaa tietenkin varmistaa siivoojan koulutus ja onko hänellä tarvittava osaaminen.

– Mitä enemmän on vaihtelua materiaaleissa ja siivottavissa tiloissa, sitä enemmän korostuu ammattitaidon merkitys, Kakko muistuttaa.

Kaupallinen yhteistyö: Huomenta Toimitilapalvelut

Huomenta on vuonna 2006 perustettu täysin kotimainen franchising-ketju, ja Huomenta-yrittäjät ovat erikoistuneet tarjoamaan laadukkaita siivous- ja oheispalveluita pienten ja keskisuurten yritysten sekä yhteisöjen tarpeisiin.

Sama Huomenta-yrittäjä hoitaa jatkuvasti omia kohteitaan eivätkä siivoojat vaihdu eri siivouskerroille.  Tämä mahdollistaa nopean kommunikoinnin ja reagoinnin uusiin tarpeisiin sekä tilanteisiin.

Lähtökohtana on luoda asiakkaille tarpeiden mukainen palvelupaketti Huomenta-yrittäjien palveluvalikoimasta. Tätä kutsumme Siivouksen Menuksi.

”Meille on tärkeää että yrityssiivouksissa ja toimistosiivouksissa yhdistyvät ammattitaitoinen siivousjälki, räätälöitävät lisäpalvelut sekä asiakkaisiimme sitoutunut yrittäjälähtöinen toimintamalli.”

Next article