Etusivu » Toimitilat ja työ » Rehtori muistuttaa: Ilmapiiri on tärkeä osa oppimisympäristöä
Oppimisympäristöt

Rehtori muistuttaa: Ilmapiiri on tärkeä osa oppimisympäristöä

Kuva: Pexels

Antti Ikonen

rehtori, puheenjohtaja, Suomen Rehtorit ry

Mitä me muistamme koulunkäynnistä vielä vuosien päästä? Ainakin sen, miltä koulunkäynti tuntui. Siksi oppimisympäristön kehittämisessä on satsattava myös ilmapiirin kehittämiseen, korostaa Suomen Rehtorien puheenjohtaja ja rehtori Antti Ikonen. Hän on valmis käyttämään siinä uusia keinoja.

Rehtori Antti Ikonen on urallaan uuden edessä. Hän aloitti viime syksynä Liperin yläkoulun rehtorina ja pääsi heti mukaan uuden, yhtenäisen peruskoulun rakennushankkeeseen. Koulu valmistuu syksyllä 2021, nyt toimitaan väistötiloissa.

Vielä vuosien päästä päällimmäiset koulumuistomme liittyvät siihen, miltä koulunkäynti tuntui.

Tavoitteena on luoda Liperiin luonnonvalon täyttämä avoin oppimisympäristö, joka mahdollistaa uudenlaiset pedagogiset ratkaisut.

– Lasiseinät ja muunneltavat tilat eivät ole itsetarkoitus. Tärkeintä on luoda turvallinen ja toimiva rakennus, joka ei rajoita pedagogisia toimintatapoja. Tiivis vuoropuhelu koulun henkilöstön kesken sekä henkilöstön ja suunnittelijoiden välillä on nyt suunnitteluvaiheessa tärkeää, Ikonen sanoo.

Hän korostaa, että oppimisympäristöjen kehittäminen sisältää aina toimintakulttuurin kehittämisen eikä ilmapiirin merkitystä oppimisympäristön osana pidä vähätellä.

– Olennaista olisi herättää oppimisen ilo. Vielä vuosien päästä päällimmäiset koulumuistomme liittyvät siihen, miltä koulunkäynti tuntui – eivät niinkään rakennukseen.

Ikonen, jos kuka, tuntee rehtorin tärkeän roolin muutosprosessissa. Ja työtä on usein liikaa. Tuore rehtoribarometri sen kertoo: joka kymmenes rehtori on uupunut ja kolmasosaa uhkaa uupuminen, vaikka työinto on kova.

– Oppimisympäristön muutoksissa rehtori valmentaa, herättelee ja tukee. En kuitenkaan voi tuntea jokaista yksityiskohtaa, vaan vastuuta on jaettava. Päätinkin hankkia ulkopuolisen kumppanin vetämään uuden koulumme teknologiaratkaisuja ja sparraamaan tilankäyttäjien ja rakennuttajan vuoropuhelua. Tähän ei oma aikani eikä asiantuntemukseni riittäisi.

Ikonen toivottaa ulkopuoliset kumppanit tervetulleiksi toimintakulttuurin rakentamiseenkin.

– Moni meistä myös tarvitsisi täydennyskoulutusta vuorovaikutuksen johtamiseen. Se on yhä tärkeämpää uusissa oppimisympäristöissä.

Next article