Etusivu » Toimitilat » 7 vinkkiä viihtyisään toimistoon
Työhyvinvointi

7 vinkkiä viihtyisään toimistoon

toimitila
toimitila
Kuva: Unsplash

Yritysten toimitilat ovat muuttuneet työelämän murroksen myötä. Nykyisin tehdään paljon liikkuvaa työtä, joten työntekijät ovat toimitiloissa läsnä aiempaa vähemmän. Kun tilojen tarve ei ole enää kovin suurta, monitilatoimistot ovat yleistyneet. Kokosimme oheen vinkkejä, jotka edistävät toimistotyöskentelyn viihtyisyyttä, olipa kyseessä monitila tai perinteinen toimisto.

1. Suunnittele työtilat tekijöiden mukaan

Amerikkalaisen tutkimusyhtiö Genslerin mukaan työpaikalla eniten työskentelyä häiritseviä asioita ovat hälinä ja rauhattomuus. Silti tätä huomioidaan varsin vähän toimitilojen suunnittelussa.

2. Jäsentele tilat järkevästi

Fiksusti suunnitellussa toimistossa on riittävästi äänieristettyä tilaa puheluille ja keskittymistä vaativan työn tekemiseen. Yhteiset tilat toimivat tarvittaessa epävirallisina kohtaamis- ja kokouspaikkoina, jotka lisäävät yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä. Kun toiminnallisuudet on suunniteltu hyvin, syntyy kohtaamisia ja uusia ideoita.

3. Huolehdi hyvästä työergonomiasta

Pitkäaikainen staattinen työ, huono työergonomia ja olemattomat tauot voivat aiheuttaa liudan terveysongelmia. Katso miten, millaisella tuolilla ja missä asennossa istut ja tarkista työpöydän korkeus. Pidä myös säännöllisesti taukoja.

4. Rakenna yhteiset pelisäännöt

Toimitilojen käyttö vaatii aina yhteisiä pelisääntöjä. Kun tiloissa on useita eri käyttäjäryhmiä, selkeät merkinnät ja opasteet vähentävät ylimääräistä hälinää ja liikkumista.

5. Kiinnitä huomiota ilmanvaihtoon

Onko pää iltapäivällä raskas ja olo väsynyt? Syy voi löytyä huonosta ilmanvaihdosta. Raikas ja sopivan lämmin sisäilma ylläpitää vireyttä, tunkkainen ja turhan lämmin laskee sitä.

6. Kalusta viihtyisästi

Työpaikan sisustus voi olla jopa keino houkutella parhaita työntekijöitä. Viihtyisä, tyylikäs ja kodikas sisustus lisää työskentelymotivaatiota ja työn mielekkyyttä.

7. Kiinnitä huomiota akustiikkaan

Avoimissa tiloissa täytyy olla mahdollisimman paljon ääntä imevää materiaalia. Myös neuvottelutilojen ääneneristävyyteen pitää pystyä luottamaan.

Taru Schroderus, [email protected]

Lähteet: Gensler Research Institute – WPI Analytics, Hbr.com.

Next article