Etusivu » Toimitilat ja työ » Gary Vaynerchuk: Töissä kuin kotona
Työympäristöt

Gary Vaynerchuk: Töissä kuin kotona

Gary Vaynerchuk
Gary Vaynerchuk
Kuva: Oma arkisto

Gary Vaynerchuk on toiminut bisnesenkelinä Facebookin ja Snapchatin kaltaisille yrityksille. Hän tuntee liike-elämän lainalaisuudet läpikotaisin ja tietää, että avain yrityksen menestykseen on sen tyytyväiset työntekijät.

Vaynerchukin mielestä työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara.

– Yrityksen kymmenen ensimmäistä työntekijää luovat sen perustan. He ovat kuin betoniin valetut teräspalkit, joiden varassa rakennus lepää. Näkymättömissä, mutta korvaamattomia. Sinussa kiinni, niin kuin sinäkin olet kiinni heissä.

Valtaosa työnantajista ymmärtää jo nykyään, miten tärkeää on tarjota työntekijöille tunne siitä, että heitä arvostetaan. Vaynerchuk vie ajattelun vielä askeleen pidemmälle. VaynerMedian johtajana hän kokee tehtäväkseen luoda työpaikalle ilmapiirin, jossa työntekijöiden on helppo tuntea itsensä arvostetuksi.

– Kaikki lähtee johdosta, hän sanoo.

Kotoisa ilmapiiri

Vaynerchukille on tärkeää luoda työpaikalle kodinomainen ilmapiiri, joka on turvallinen, rohkea ja tukeva.

– Työntekijöilläni on kotoisa olo. Olen heille kuin isähahmo. Se, miten toimin psykologisesti suhteessa työntekijöihini, kuuntelen heitä ja huomioin heidät, on tärkeää. Ihmisellä on kotoinen olo, kun vanhemmat luovat siihen otollisen ilmapiirin, ja se on minun tehtäväni.

Vaynerchuk ymmärtää miellyttävän työympäristön merkityksen ja sen, että työntekijöille tulee antaa aikaa ja mahdollisuus rentoutua. Samalla johto voi käyttää työn ulkoisia puitteita verukkeena niin, että työpaikalla kaikki on vain näennäisesti hyvin, vaikka pinnan alla kytee asioita, jotka voivat saada ylellisimmänkin toimiston tuntumaan vihamieliseltä.

– Ei ihmisiä voi naruttaa tarjoamalla heille ilmaista hierontaa ja pöytäfutista kellon ympäri, hän sanoo.

Vaynerchuk kokee, että ulkoisilta puitteiltaan houkuttelevan työympäristön sijaan yritysjohdon tulee huolehtia siitä, että yritys tarjoaa työntekijöille arvoa.

– Yritykset, missä ihmiset ovat onnellisia, tarjoavat työntekijöille mahdollisuuden kasvuun. Se on tärkeää, ei ilmainen aamupala tiistaisin.

Huolenpito tuo tulosta

Mitä työnantaja voi tehdä varmistaakseen sen, että työntekijät haluavat tulla töihin mukavista tuoleista, hulppeasta avokonttorista ja muista ulkoisista tekijöistä riippumatta?

Vaynerchuk haastaa työnantajat kokeilemaan jotakin, joka on paljon haastavampaa kuin pelkkä kukkaronnyörien höllentäminen.

– Työnantaja voi alkaa välittää, hän sanoo.

– Työnantaja voi välittää ihmisistä, eikä vain siitä, miten paljon rahaa he tekevät.

Vaynerchukin mukaan työntekijöiden kuuntelemisella ja heidän toiveisiinsa vastaamisella on uskomattomia oheisvaikutuksia.

– Kun alamme välittää työntekijöistämme, tapahtuu kummia. Sen sivutuotteena yritys alkaa menestyä ja tuottaa tulosta.

Vaynerchuk on kuitenkin sitä mieltä, että työntekijöiden tyytyväisyys ei lepää yksin työnantajan hartioilla.

– Haluanko yritysten välittävän työntekijöistään enemmän? Kyllä, mutta vastuu on kaikilla. Myös niillä työntekijöillä, jotka alistuvat kokemaansa huonoon ilmapiiriin.

Kuka?

  • Gary Vaynerchuk
  • 43-vuotias amerikkalainen yrittäjä.
  • Tuli tunnetuksi uransa alussa viiniasiantuntijana.
  • Arvostettu puhuja ja esiintyjä, jonka aiheina useimmiten digitaalinen markkinointi ja sosiaalinen media.
  • Kirjoittanut monia kirjoja muun muassa yrittäjyydestä ja viineistä.
  • Yli 10 miljoonaa seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Liane Bonin Starr, käännös: Tiina Sjelvgren.

Next article