Etusivu » Asuinalueet » Kruunusillat-raitiotie puolittaa matka-ajan Kruunuvuorenrannasta kaupunkiin
Uusimaa

Kruunusillat-raitiotie puolittaa matka-ajan Kruunuvuorenrannasta kaupunkiin

kruunuvuorensillat
kruunuvuorensillat
Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävä Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin, noin 1200 metriä. Kuvat: Helsingin kaupunki, WSP, Knight Architects ja Peab

Ville Alajoki

projektijohtaja

Kruunusillat-hanke tuo Kruunuvuorenrannan, Laajasalon ja Kalasataman osaksi kantakaupunkia.

Kruunuvuorenrannasta on linnuntietä pitkin Helsingin keskustaan vain kolme kilometriä matkaa. Tämän hetken suunnitelman mukaisesti, vuonna 2026 raitiovaunun pitäisi päästä kulkemaan Kruunuvuorenrannasta keskustaan hankkeessa rakennettavia siltoja pitkin.

Hankkeen pisin silta, Kruunuvuorenrannan ja Korkeasaaren yhdistävä Kruunuvuorensilta tulee olemaan Suomen pisin, noin 1200 metriä.

– Kruunusillat-hankkeen myötä Kruunuvuorenrannan asukkaiden ei tarvitse enää kiertää Laajasalon ja Herttoniemen kautta mennessään keskustaan, ja Laajasalon pohjoisosista Herttoniemen metroasemalle tapahtuvalle bussiliikenteelle vapautuu lisää kapasiteettia, kun osa asukkaista käyttää Kruunuvuorensiltaa, sanoo projektijohtaja Ville Alajoki.

Kruunusillat-hankkeeseen sisältyvät Korkeasaaren ja Kalasataman yhdistävän Finkensillan rakentaminen sekä Kalasataman ja Hakaniemen välille rakennettava Merihaansilta. Lisäksi hankkeessa rakennetaan raitiotie Kaivokadulta Yliskylään ja Haakoninlahdelle.

Hankkeen yhteydessä toteutetaan paljon Hakaniemen alueen katurakentamista, mukaan lukien Hakaniemen vanhan sillan purkaminen ja uuden rakentaminen.

Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, eli Finkensilta (havainnekuvassa) ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren maarakennus toteutetaan kokonaisurakkana.

Kaikkiaan hankkeessa rakennetaan noin kymmenen kilometriä raitiotietä. Sillat rakentuvat keskelle upeaa ja merellistä luontoa, joten hankkeen aikana on pitänyt kartoittaa siltojen rakentamiseen liittyvät ympäristövaikutukset huolellisesti.

– Hanke itsessään tukee kestävän kehityksen periaatteita luomalla ympäristöystävällisiä kulkumuotoja. Raitioliikenteen lisäksi silloilla pääsee kävelemään ja pyöräilemään.

Kruunuvuorenrantaan rakentuu vuoteen 2030 mennessä uusi, merellinen ja viihtyisä kaupunginosa, jossa on omat palvelut, kuten koulu ja päiväkoti. Myös raitiotieyhteys kaupunkiin nostaa alueilla sijaitsevien asuntojen arvoa.

– Tarkkoja euromääriä emme pysty sanomaan, sillä kaupunkirakentamisessa ei ole olemassa yhtä hyvää keinoa laskea arvonnousua. Mutta esimerkiksi se voidaan sanoa, että raideliikenne houkuttelee rakentamista läheisyyteensä, jolloin asuntojen arvonnousu on suurempaa verrattain bussiyhteyksien päässä oleviin alueisiin, Alajoki lisää.

Kruunusillat-hanke on jaettu kahteen projektiin. Tällä hetkellä muun muassa Hakaniemen alueen ja raitiotien sisältävässä projektissa on menossa vaihe, jossa Helsingin kaupunki sekä hankkeessa mukana olevat yritykset suunnittelevat kokonaisuuden lopullisen sisällön, toteutuksen ja tavoitekustannukset. Kun tämä vaihe on valmis keväällä 2021, hankkeen valmistumisaikataulu täsmentyy.

Kruunuvuorensillan ja Finkensillan projekti kilpailutetaan erikseen arviolta 2020 syksyn ja 2021 kevään välillä.

Tiesitkö?
• Vuoteen 2030 mennessä Kruunuvuorenrantaan rakennetaan noin 6 000 asuntoa.
• Kruunuvuorenrannassa meri ja luonto ovat vahvasti läsnä: luonnonmaisema vaihtelee kalliometsästä rantaniittyihin ja saaristoluotoihin.
• Alueella on monia ulkoilureittejä ja luontopolkuja. Lisäksi läheltä löytyvät Stansvikin kartanon alueen puistot.
• Sujuvat liikenneyhteydet helpottavat kulkemista. Tulevaisuudessa raitiovaunulla pääsee Helsingin keskustaan 15 minuutissa.
• Yhteiset palvelut, kuten yhteispihat ja -tilat sekä rantasaunat, tuovat asukkaat yhteen.

Next article